Ako si naplánovať lepší rok

S príchodom nového roka prichádzajú nové nádeje na lepšie zajtrajšky. Tento článok je venovaný ľuďom, ktorí si dávajú predsavzatia, ale aj pre tých, ktorí si ich nedávajú, lebo nevideli výsledky a viac ich to trápilo ako motivovalo. Z vlastnej skúsenosti viem, že plánovanie a dávanie si cieľov je veľmi dôležité pri napredovaní v živote a pre neustálu aktivitu. Ale je tu ešte jedna veľmi podstatná vec, na ktorú už mnohí kašleme, alebo skôr zabúdame. Tým je naša blízka minulosť – minulý rok. Teraz si úprimne odpovedz v duchu, či si sa niekedy zamýšľala nad minulým rokom. Či si vyhodnocovala svoje aktivity, investície, zamerania sa a myšlienky a či si s týmito informáciami pracovala ďalej. Totižto, náš život nie je len o budúcnosti, ale je aj o prítomnosti a minulosti. Ak ti posledne nevyšli plány, vieš prečo? Ak máš nejaký problém, skúšala si dôjsť na príčinu? Alebo máš pocit, že času nie je nikdy dosť, ale nikdy si neanalyzovala, prečo iní stíhajú a práve ty nie? V tomto článku si teda prejdeme pár okruhov, ktoré by ťa mohli nasmerovať lepšou cestou životom.

 

Na začiatok by som chcela uviesť 6 stranný PDF dokument, ktorý si môžeš stiahnuť a vytlačiť. Sú to moje body (okamihy v živote), ktoré by som si rada nastavila a  vyriešila. Možno keď sa hlboko zamyslíš nad otázkou, pochopíš isté veci, ktoré sa ti dejú v živote. Dokument si môžeš stiahnuť priamu kliknutím na srdiečko

 

Ešte predtým ako sa pustíš do vypisovania, rada by som svojimi slovami rozvinula pointu každej strany, vďaka čomu sa možno lepšie ponoríš do otázok. Prečítaj si teda odsek venovaný konkrétnej strane a až potom ju vypíš.

Začala by som celkovo minulým rokom. Každý prítomný okamih bude raz minulosťou a to ako sme sa v daný moment rozhodli malo svoje dôvody. Minulosť už síce neovplyvníme, ale budúcnosť áno. A na to, aby sme vedeli náš čas využiť lepšie, potrebujeme si zanalyzovať minulosť, či sme robili všetko najlepšie ako sme mohli, či sme využili každú príležitosť naplno, alebo či sme neprehliadli nejakú chybu, ktorú budeme robiť ďalej (tým pádom nám naše predsavzatia a plány opäť nevýjdu a my sa na to vykašleme).

 

Prvá strana ponúka prehľad roku 2021, ktorý nám poskytol 365 dní čo znamená, že sme mali 365 možností. Ak sa pozrieš na svoju situáciu, dala si si nejaké ciele? Tie ciele ostali len napísané na papieri, alebo povedané v hlave, alebo si ich aj splnila? Spravila si niečo preto, aby si ich dosiahla? Aspoň plán s konkrétnymi krokmi a časovým prehľadom. Plnenie cieľov nie je len tak náhodná sústava náhodných situácií, ale je to premyslená cesta s konkrétnymi bodmi a zástavkami. Nikto netvrdí, že pre to treba obetovať pohodlie a všetok čas, ale zároveň si treba uvedomiť, že úspech za tebou nepríde, keď budeš sedieť na gauči a nič nerobiť. Každá akcia vyvolá reakciu, to sme sa predsa učili už na základnej škole. Ak si sa teda pustila do plnenia svojich cieľov, ale neuspela si – hľadala si chybu, alebo si sa proste len vzdala? Ak nechceme robiť dookola tú istú chybu, musíme analyzovať každý krok. Bohužiaľ, niekedy nemusíš byť na vine ty a preto je dôležité mať okolo seba šikovných zodpovedných ľudí. Ak budeš šetriť na kvalite, raz sa to odzrkadlí na výsledkoch. Na to nikdy nezabúdaj.

Okrem ľudí je podstatné si vyskladať čas tak, aby sme využili maximum. Deň má 24 hodín – to platí pre každého. Preto sa poriadne zamysli, ako využívaš svoj voľný čas. Máš rutiny? Hobby? Čas na sebarealizáciu alebo relax? Vieš koľko ti trvajú tieto aktivity? Skús využiť niečo bežné na niečo, čo ťa môže posunúť ďalej. Aktuálne mi tak napadlo cvičenie spojiť s podcastom – 2 aktivity v jeden čas. Zároveň by som chcela pripomenúť, že to nemusíš robiť stále. Dobré je začať robiť nejaké činnosti plánovane a postupne s nimi prejsť do rutiny. Ak budeš cítiť, že ti to nevyhovuje tak s tým proste skonči. To čo je dobré pre mňa, nemusí byť dobre pre iných. Preto sa netreba nasilu tlačiť do niektorých vecí len pre to, že to robí niekto v tvojom okolí alebo na internete.

 

V ďalšom bode by som sa rada sústredila na psychickú stránku, ktorú nie je vidno oproti fyzickej, ale je našou najdôležitejšou súčasťou. Mnoho ludí nerieši svoje psychické pohodlie a potom to tak aj vyzerá. Myšlienky síce nevieme čítať, ale zo správania človeka už vieme vyvodiť nejaké závery. Preto je veľmi dôležité o tom hovoriť a netváriť sa, že sme v pohode (aj keď nie sme).

Celý život sa učíme. To čo platilo dnes, nemusí platiť zajtra a už vôbec nie o rok. Preto sa z času na čas pozri na svoje rozhodnutia alebo správanie v istých situáciách. V kľude bez nátlaku v pohodlí domova prehodnoť svoje rozhodnutia. Si za ne rada alebo by si ich spravila inak? Dôvodom bol nátlak, výčitky, alebo si to tak proste cítila? Toto je veľmi dôležitá otázka, pretože mnoho ľudí sú tlačení očakávaním spoločnosťou a tak žijú život podľa iných a nie podľa seba. Teraz sa bavíme čisto o našom vnútre a o tom, čo máme radi, čo sa nám páči a o ďalších nevinných veciach, ktoré neobmedzujú životy druhých ľudí. Vieš si v rýchlosti povedať aspoň 3 veci, ktoré si sa za minulý rok naučila a čo ťa sklamali? Ak ich vieš viac, tak ich vypíš v kolónke na 2. strane 🙂

 

Na 3. a 6. strane som si pripravila zoznam vecí. Jeden je minulosťou, druhý budúcnosťou. Úprimne ma viac bavilo vypisovať ten za rok 2021, pretože sú to záležitosti, ktoré sa stali na 100%. To čo si naplánujem na papier sa nemusí stať a ten pocit neistoty ma trošku dostáva do nepríjemného stavu. Čo ťa teda tešilo a bavilo minulý rok? Čo malo zmysel a čo ti zase život komplikovalo? Vieš prečo si sa cítila zle? Možno ti v momente napadne dôvod, ale skús ísť ešte hlbšie či za tou prvoplánovou myšlienkou nebude ešte niečo. Aj pri chorobách si mnohokrát myslíme, že za to môže niečo a časom zistíme, že sme sa mýlili a sústredili sa na vec, ktorá vôbec nespôsobovala problém. A tak sme stratili čas pri nesprávne vyhodnotenej situácii. Naozaj sa prestaňme presviedčať o opaku – emócie neoklameme.

Pri zozname z minulého roku ešte ostanem, lebo ideme na číselnú časť. V skratke finančná a časová časť. Šetrenie je veľmi ťažká vec, hlavne v prípade, kedy finančne vychádzate z mesiaca na mesiac. Pamätám si, ako boli na mňa vyvíjané (právom) tlaky ohľadom šetrenia, pretože nikdy neviete čo sa stane a vždy je dobré mať odloženú sumu bokom. Ale tiež si pamätám, ako som si poplakala cestou do obchodu, kedy som vedela, že mám v peňaženke iba 4€ a za to musím nakúpiť potrebné veci na obed. Pre zvedavých, vyriešila som to šošovicovým prívarkom. Tu ti asi nemám čo poradiť, lebo neviem tvoju aktuálnu situáciu. Ak sa ti dá, odkladaj a keď nadobudneš pocit, že máš, tak investuj. Investovanie neznamená míňanie. Pri časovej aktivite sú pripravené 3 body – knihy, filmy/seriály a podcasty. Nemusíš to vypisovať, ale v rámci precítenia si skús vypočítať, koľko času ti to zabralo a spýtaj sa samej seba, či to bolo nutné a čo ti to dalo.

 

V našej minulosti sa môžeme vŕtať do nekonečna a vždy tam nájdeme niečo iné. Všetko záleží od aktuálnej psychickej situácie a od toho, čo sme sa za ten čas naučili. Či sme našli svoju hodnotu alebo hodnotu svojho času. Prejdime teda na rok 2022 a naše plány. Po prvej časti by si už mohla vedieť nazvať veci, ktoré ti škodili a ktoré ti naopak pomáhali. Preto začnime takou klasickou – ciele. Prvý riadok si isto ľahko vypíšeš, ale čo ich zoradenie podľa priority? Vieš si určiť ich dôležitosť alebo je to opäť len také to vyslovenie priania? Hneď pod tým pochopíš na čo narážam. Ku každému cieľu si napíš prvé tri kroky, ktoré odštartujú tvoju cestu. Možno práve tento bod ti pomôže k tomu, aby si si uvedomila náročnosť a čo všetko pre to budeš musieť spraviť. Ak sa ti ich podarí splniť tak gratulujem, si na správnej ceste. So začiatkom treba myslieť aj na koniec a tým sú naše očakávania. Prečo chceš dosiahnuť tieto ciele? Sú to tvoje ciele alebo niekoho iného? Bude mať výsledok zmysel? Vieš to využiť ďalej alebo do toho pôjdeš len tak? Jednoducho čo očakávaš. Možno práve táto vidina budúcnosti ťa utvrdí v tom, že to naozaj chceš splniť a zažiť ten pocit.

 

Fyzická kondícia VS psychické zdravie. Čo mi prvé napadne pri tomto je WTF prečo sme stále v dobe, kedy ísť k doktorovi s boľavým hrdlom je prirodzené, ale návšteva psychológa/ psychiatra je stále tabuizovaná? Koľkým ľuďom by to pomohlo? Pamätaj, nikdy nie je neskoro. Preto 5. časť je venovaná práve týmto dvom témam. Naše správanie a myslenie ovplyvňuje obe záležitosti. Úplne v skratke. Vytrvalosť, odhodlanosť, cieľavedomosť, motivácia, pozitívny prístup. Správanie je zrkadlom myslenia. Negatívny prístup k veciam ti ich len sťaží. Skús, aj keď cez zuby, si povedať, že je to dobré. Nájsť si cestu k aktivite, ktorá ťa dovedie do lepšej formy (stále hovorím o fyzickej aj psychickej). Zmeň veci k lepšiemu. A zároveň oddychuj. Keď už spomínam oddych, naozaj oddychuješ, alebo to len tak nazývaš. Niekoľko hodinové scrollovanie na mobile by som moc oddychovaním nenazvala, aj keď v ten moment nevykonávaš žiadnu fyzickú záťaž. Skús niekedy spraviť niečo iné. Napríklad kniha je fajn. Fakt. A to som človek, ktorý moc knihy nečíta. Zase na druhú stranu musím napísať, že ak ťa knihy naozaj nebavia, nečítaj ich. Skús niečo iné a hľadaj niečo, čo ti naozaj dobije energiu bezohľadu či to má zmysel, alebo nie.

 

Posledný papier je zoznam roku 2022. Je to svojim spôsobom miesto na zapísanie si výsledkov analýzi z predošlého roku, kedy už vieš čo ti ubližovalo, čo ti pomáhalo a kedy si sa cítila najlepšie. Vďaka tomu si vieš vyskladať plán na lepší rok, ktorý by mohol mať potenciál na vysokú úspešnosť. Je to celé len a len na tebe. Začni už dnes pracovať na sebe, aby sa výsledky dostavili čím skôr. Držím ti palce v tvojej ceste a vypísané papiere si odlož. Možno ti pomôžu v ťažkých situáciách alebo pri vstupe do ďalšieho roku. A nezabúdaj, nič nie je nemožné ak si to vieš predstaviť 🙂